Search
Close this search box.

صمیمیت زیر سقف مشترک

صمیمیت

صمیمیت در ازدواج

صمیمیت یکی از دلایل اصلی رسیدن به آرامش در ازدواج است. نمی‌توانید کنار کسی که با او صمیمی نیستید، خوشبخت و آرام زندگی کنید. هر چند این عامل شرط کافی برای یک زندگی مشترک موفق نیست اما حتما شرط لازم خواهد بود.

پس لازم است اول ببینیم، صمیمیت زناشویی چیست؟

شما خودتان چه عواملی را باعث ایجاد صمیمیت در زندگی مشترک می‌دانید؟ صحبت کردن؟ نشان دادن علاقه؟ ابراز وجود در زندگی مشترک بدون ترس از عواقب آن؟ رازدار بودن؟ درک همسر در شرایط مختلف؟

بهتر است قبل از خواندن این مقاله نشانه‌های صمیمیت از دیدگاه خودتان را بنویسید شاید بعد از آن بخواهید در لیست انتظارات‌تان کمی تغییر دهید.

صمیمیت به طور کلی به عنوان توانایی ارتباط با دیگران با حفظ فردیت تعریف می‌شود. وقتی ارتباطی شکل می‌گیرد، مهم است که منافع دو نفر در نظر گرفته شود، برای هر دو مفید باشد و برای وضعیت روحی و روانی آنها سودمند بوده و حس خوبی در این ارتباط حاصل شود. دوباره این تعریف را بخوانید. چقدر با مولفه‌هایی که در لیست شماست همخوانی دارد؟

گاهی برای یک زندگی مشترک لازم است از بالای ابرها پایین آمده و با واقع نگری پیش بروید. خوشبختی به واقعیت نزدیک تر است تا رویا.

بعد از ین تعریف کلی از صمیمیت بهتر است انواع آن را باهم مرور کنیم.

انواع صمیمیت

صمیمیت عاطفی:

زیرسقف مشترک باید با همسرتان در مورد احساسات مثبت و منفی خود صحبت کنید. اینکه شما و شریک عاطفی‌تان بتوانید هر دو شنونده‌ی مسائل عاطفی هم باشید، غم‌ها و شادی‌های خود را بیان کنید و ترس این را نداشته باشید که بخاطر احساساتتان و بیان آن مورد قضاوت قرار گرفته و تاثیر منفی بر رابطه‌تان بگذارد، یعنی شما دو نفر از نظر عاطفی، صمیمیت دارید.

صمیمت عقلانی:

چقدر می‌توانید عقاید، باورها و نگرش‌های خود را در مورد موضوعات مختلف بیان کنید و در موردش صحبت کرده و هرگاه لازم است برای نزدیکی با اعتقادی که بسیار از شما دور است، جهان را از دریچه‌ی نگاه او ببینید.در موضوعات مختلف حتی جهان سیاست شاید شما دیدگاه متفاوتی داشته باشید و  این کاملا طبیعی است اما کار زمانی به مشکل می‌خورد که دنبال اعتقاد مشترک در همه‌ی جنبه‌های زندگی‌تان بگردید، اینکه بتوانید عقاید متفاوت و حتی مخالف هم را بپذیرید و در بحث و ارائه نظر قواعد یک گفتگوی سالم را رعایت کنید و در انتها بدون خشم از یک‌دیگر قبول کنید که متفاوت هستید، یعنی دو نفر آدم عاقل که صمیمیت عقلانی دارند.

همان حرفی که نادر ابراهیمی به همسرش می‌گوید :« اگر زاویه دیدمان نسبت به چیزی یکی نیست، بگذار یکی نباشد، بگذار فرق داشته باشیم، بگذار در عین وحدت مستقل باشیم.

بخواه که در عین یکی بودن، یکی نباشیم، بخواه که همدیگر را کامل کنیم نه ناپدید.
بگذار صبورانه و مهرمندانه در باب هرچیز که مورد اختلاف ماست بحث کنیم؛
اما نخواهیم که بحث، مارا به نقطه‌ی مطلقاً  واحدی برساند. »

شما و همسرتان قرار نیست مانند هم به دنیا نگاه کنید اما قرار است یاد بگیرید که با گفتگوی صحیح حتی در تفاوت ها باهم به وحدت برسید.

صمیمیت جنسی:

این صمیمیت بسیار مهم است زیرا می‌تواند مانند چسب رابطه زناشویی عمل کند. قدیمی‌ها می‌گفتند: «زن و شوهر در اختلاف هم نباید بالشت‌شان از هم دور باشد.» این تعریف ساده‌ی همان حرفی است که امروزه روان‌شناسان میی‌گویند: « اختلافات هم محل خوابتان را به عنوان جریمه و نشان دادن ناراحتی از هم جدا نکنید.»

برای داشتن صمیمیت جنسی باید راحت باهم در مورد خواسته‌ها و فانتزی‌های خود صحبت کنید. شما دو نفر قرار است «تنها شریک جنسی» هم باشید پس بدون خجالت حتی خیالپردازی‌های جنسی‌تان را بگویید و به طور متقابل شنونده خواسته‌های او باشید. یک رابطه جنسی گرم و دلخواه تحمل‌تان را در جنبه‌های دیگر زندگی بالا می‌برد.

صمیمیت زیبایی شناختی:

شما چه موسیقی دوست دارید؟ همسرتان چطور؟ اصلا خبر دارید که هر یک چه نوع کتاب‌هایی را می‌پسندید؟ اگر به سفر بروید هر کدام دریا راترجیح می‌دهید یا جنگل را؟ این نوع صمیمیت یعنی علایق هم را در حیطه های مختلف بشناسید. قرار نیست علایق‌تان مثل هم شود اما اینکه بدانید طرف مقابل‌تان چه چیزهایی را دوست دارد، به نزدیکی بیشترتان کمک می‌کند.

صمیمیت جسمی:

نوعی دیگر از صمیمیت که در حس آرامش و خوشبختی‌تان بسیار تاثیر گذار است، نزدیک بودن جسمی است. اگر از شما پرسیده شود چقدر با همسرتان از نظر جسمی صمیمی هستید، چه پاسخی می‌دهید؟ صمیمیت جسمی از نظر شما به چه معناست؟

یک مولفهُ جدی در نزدیک بودن و نزدیک ماندن شما و همسرتان این است که از نظر جسمی منهای رابطه جنسی، ارتباط نزدیکی داشته باشید. وقتی بعد از یک روز کاری بهم می‌رسید، با یکدیگر دست داده و روبوسی کنید. در طول زمان باهم بودن گاهی دستهای یکدیگر را بگیرید، در زمان فیلم دیدن هر کدام در مبل های جداگانه ننشینید و تماس بدنی‌تان را حفظ کنید.

مجدد به لیست‌تان نگاه کنید، چقدر خوب است اگر با همسرتان فهرستی تهیه کنید و هر کدام بگویید چه رفتاری در طرف مقابل حس صمیمیت در شما ایجاد می‌کند. در این صورت نقشه‌ی راه‌تان خیلی واضح و کاربردی خواهد بود.

 

ندا داودی

کارشناس ارشد روان شناسی عمومی

مقالات مرتبط