Search
Close this search box.

توهم چاقی یا اختلال بی اشتهایی عصبی …

anorexia-deadly-mental-illness

                                                                                                               اختلال بی اشتهایی عصبی چیست؟

بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) یکی از انواع اختلالات خوردن است که فرد مبتلا به آن دائما ذهنش درگیر شکل بدن ، وزنش و غذا خوردن یا نخوردن است. این افراد همیشه با اندام خود مشکل دارند و هرچقدر هم که لاغر باشند تصویر ذهنی شان نسبت به خود به طور ناراحت کننده ای چاق است.

این افراد معمولا به دو شکل ممکن است رفتار کنند :

دسته اول برای این که لاغر شوند در طول روز به میزان بسیار کمی غذا مصرف می کنند و به مرور کاهش وزن بسیار شدیدی را هم تجربه می کنند .

دسته دوم در ابتدا رژیم سفت و سختی برای خودشان طراحی می کنند اما نمی توانند خودشان را کنترل کنند و به صورت مخفیانه و دور از چشم دیگران دست به پرخوری های افراطی می زنند اما بلافاصله بعدش یا به طور عمد استفراغ می کنند و یا به خوردن مسهل و دارو های ادرار آور روی می آورند و فعالیت های شدید بدنی مثل دوچرخه سواری های سنگین و طولانی و یا دویدن و پیاده روی های طولانی مدت را در دستور کارشان قرار می دهند.

شیوع بی اشتهایی عصبی :

بی اشتهایی عصبی در طول چند دهه اخیر در حال گسترش است و نسبت به قبل شیوع بیشتری پیدا کرده است. عوامل مختلفی می تواند زمینه ساز ابتلا به این اختلال باشد و تاکید اجتماع بر لاغری و تناسب اندام هم می تواند رویه ی ابتلای افراد به این اختلال را تقویت کند.

شایع ترین سن ابتلا به بی اشتهایی عصبی در نوجوانی و در بازه ی سنی 14 تا 18 سالگی است اما سن شروعش می تواند از 10 تا 30 سالگی باشد؛ دختران نسبت به پسران بیشتر به این اختلال دچار می شوند .

بی اشتهایی عصبی در 65 درصد موارد با افسردگی همراه است و هم چنین در 35 درصد موارد ممکن است با فوبی اجتماعی هم همراه باشد.

برای تشخیص اختلال بی اشتهایی عصبی به چه ملاک هایی باید توجه کرد؟

برای اینکه بگوییم فردی به این اختلال مبتلاست یا نه باید توجه داشته باشیم که حداقل به مدت سه ما باید یسری علائم مشخص در رفتار فرد مشاهده شود .

ازجمله این عوامل :

1.فرد از روی عمد شدیدا وزن خود را کاهش دهد و وزنش متناسب با رشدش افزایش نیابد

2. فرد ترس بیمارگونه ای نسبت به چاقی داشته باشد

3.فرد علائم فیزیولوژیکی مربط با گرسنگی را از خود نشان دهد مثلا دما بدنش پایین بیاید ، دچار افت ضربان قلب ، فشارخون و کاهش شدید ذخایر چربی شود.

 افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی چه علائم رفتاری دارند؟

این افراد معمولا کمال گرا هستند، انعطاف پذیری پایینی دارند ، معمولا رگه هایی از اضطراب و افسردگی در آن ها دیده می شود و حتی رفتارهای وسواسی هم ممکن است از خود نشان دهند.

یکی از رفتارهای عجیبی که در این افراد ممکن است به چشم بخورد دزدی وسواسی است ؛ این افراد ممکن است شیرینی ، مسهل و گاهی به ندرت لباس و یا سایر اقلام را بدزدند.

عوارض اختلال بی اشتهایی عصبی :

افراد مبتلا به این اختلال اغلب به بیماری های کلیوی ، گوارشی ، خونی و قلبی عروقی مبتلا می شوند

شیوه ی درمان :

با توجه به نقش عوامل پیچیده ی روانشناختی و فیزیولوژی در این اختلال برای درمانی باید یک طرح درمانی جامع داشت که شامل بستری کردن در بیمارستان و در صورت لزوم و درمان خانوادگی و فردی است.

برای درمان این اختلال حتما باید به متخصص مراجعه کرد و متخصصان بااستفاده از رویکرد های شناختی و رفتاری و توجه به روابط بین فردی افراد و حتی گاهی روانپزشکان با تجویز دارو به افراد مبتلا به این اختلال کمک می کنند.

دنیا نهضت – کارشناسی ارشد روانشناسی

مقالات مرتبط