Search
Close this search box.

آرامش و رضایت در محل کار

Porsline_Survey_پرسشنامه_رضایت_شغلی_مینه_سوتا_12272021-2 (1)

ساعت زنگ می زند و باید برای رفتن به سر کار آماده شوید، چه حسی در شما ایجاد می شود؟  صبح ها جدا شدن از رختخواب سخت است اما اینکه مقصد کجا باشد در حسی که هر روز تجربه می کنید، تاثیر دارد.

بحث رضایت شغلی و علاقه مند بودن به کاری که انتخاب کرده اید در این حس و آرامش تان موثر است اما همیشه نمی توان شرایط را کنترل کرد. تغییر جزء جدانشدنی زندگی است و اگر منعطف نباشید و کنار آمدن با شرایط جدید و نه چندان دوست داشتنی را نیاموزید، سلامت روان تان به خطر می افتد.

تطبیق‌پذیری یا سازگاری، مهارتی تعاملی است و به توانایی یادگیری سریع مهارت‌ها و رفتارهای جدید در پاسخ به شرایط متغیر، گفته می‌شود.

اگر شما سازگاری بالایی داشته باشید، با تغییر پذیری بیشتر به شرایط جدیدی که پیش می اید، واکنش مناسب تری نشان می دهید. این هم به نفع خودتان خواهد بود هم مجموعه ای که در آن مشغول به کار هستید. روحیه ی کار تیمی که از ملزومات موفقیت است، یکی از عمواملی است که کمک می کند تا در شغل تان سازگار باشید.

تصور کنید شما کارفرما هستید، آیا کسی که با کوچترین تغییری بهم می ریزد و اگر اختلاف نظری با همکاران داشته باشد، در رفتار و همکاری اش نشان می دهد و یا اگر در محل کار شرایطی مخالف میل او پیش بیاید ، عکس العمل شدید نشان داده و در کیفیت کارش نمایان  شود را برای کار انتخاب می کنید؟

حال برای اینکه سازگاری شغلی تان بالا ببرید چند پیشنهاد کاربردی برای تان داریم:

1.مهارتهای ارتباطی یک اصل کاملا ضروری

مهارت ارتباطی همان چیزی است که هم می توانید منظور دیگران را به خوبی درک کنید همچنین حرف خودتان را بدون چالش و راحت در میان بگذارید.

چند نکته برای ارتقای مهارت ارتباطی مهم است : به دیگران به صورت فعال گوش دهید و توجه تان به حرف های طرف مقابل باشد، سعی کنید مخاطب را بشناسید و شرایط او را درک کنید، برخوردتان دوستانه باشد ، حرف های تان را واضح و شفاف بیان کنید و به در نگویید تا دیوار بشنود. از زبان بدن ، ارتباط چشم ها و هر چیز که بتواند حرف شما را شفاف بیان کند، کمک بگیرید.

2.مهارت حل مسئله لازم برای کل زندگی

اگر بگوییم زندگی یعنی مهارت حل مسائل مختلف، بیراه نگفته ایم پس اگر می خواهید در محل کار آرامش داشته باشید و سازگاری شغلی تان مناسب باشد ؛یاد بگیرید تا مسائل پیش آمده را پیش ببرید.

حل مسئله یعنی فرایند شناختی رفتاری که توسط خود فرد هدایت می شود و او سعی می کند با کمک آن راه حل های موثر یا سازگارانه ای برای مسائل زندگی روزمره خویش پیدا کند.

اگر می خواهید این مهارت را در خود بالا ببرید باید بتوانید علت یا عللی که باعث ایجاد مسئله شده را پیدا کنید و برنامه ای عملی و هدف مند برای حل آن داشته باشید. بهتراست حتی به راه حل های جایگزین هم فکر کنید که اگر در عمل ، شماره  یک با مشکل روبرو شد، شماره دو را پیش ببرید.

سعی کنید در برنامه های پپشنهادی، خلاقیت داشته و منطقی فکر کنید. راهکاری غیر عملی و رویایی به درد کارتان نمی خورد.

3.کنترل هیجان یک اصل همه فن حریف

در هر کاری داشتن، آرامش و خود کنترلی یکی از رموز موفقیت است. اگر استرس داشته باشید، در رفتارتان مشخص می شود و در نهایت رئیس، کارمند و همکار خوبی نخواهید بود. استرس شما به دیگران هم منتقل می شود و محل کاری که قرار است ساعات زیادی را در آن بگذرانید، آرامش تان را از بین می برد.

اینکه هیجان ها به زندگی ما سرک بکشند، بخشی از روزمره ای است که با آن روبرو هستیم پس بهتر است یادبگیریم آنها را کنترل کنیم. این موضوع شامل هیجانات مثبت و منفی می شود حتی هیجان مثبتی که بیش از حد برون ریزی داشته باشد، ممکن است در محل کار مشکل ایجاد کند.

برای کنترل بر خودتان و مدیریت هیجانات تان اولین قدم باید تمرکز داشته باشید، سعی کنید ورودی های ذهن تان را از صبح کنترل کرده و نگذارید هر چیزی حتی اخبار منفی بی محابا وارد شده و ذهن تان را خراب کند، یک ذهن آشفته ، رفتار و عکس العمل های اشتباه خواهد داشت. انسانهای مضطرب و افسرده رفتار واگیر داری از خود نشان می دهند، تا آنجا که ممکن است، با افرادی که سلامت روان بیشتری دارند، در ارتباط باشید.

از تکنیک های آرامش بدن استفاده کنید، اگر آنها را بلد نیستید، با مقاله قدم قدم تا آرامش کامل، باماهمراه باشید.

نداداودی

کارشناس ارشد روان شناسی عمومی

مقالات مرتبط